maandag 6 februari 2012

Tegenpolen en het nut ervan

Mijn beste vriendin L en ik zijn heel erg elkaars tegenpolen.
Waar bij haar het glas vaak half leeg is, is het bij mij vaak halfvol.
Maar voor ik verder ga met mijn verhaal zal ik eerst vertellen hoe onze vriendschap is ontstaan.

De zus van L woont samen met mijn ex.
En sinds zij samen zijn, zijn L en ik dus vriendinnen (hoe gek kan het lopen in de wereld).
Inmiddels zijn we dus al zo'n 17 jaar vriendinnen.

Nu verder met mijn verhaal...

Wij zijn dus heel erg elkaars tegenpolen, en je zou zeggen dat zo'n vriendschap niet zou kunnen werken.
Wij zijn echt totaal verschillen, en denken ook heel verschillend over allerlei zaken.
En toch werkt het!

Hoe dat dan kan?

Zij leeft heel erg moeilijk voor zichzelf, terwijl ik juist heel open en uitbundig ben.
En dat vult elkaar aan, of remt elkaar juist af.
In de loop der jaren heb ik gemerkt dat zij langzaamaan wat zelfverzekerder word.
En, (ik zie het ook in dingen die een ander niet eens op zouden vallen) ik zie het bv aan hoe de keuze voor kleur bij haar veranderd.
IK zal uitleggen wat ik bedoel...
Mijn lievelingskleur is rood, ik hou van felle en uitbundige kleuren.
L houd meer van neutrale kleuren zoals creme.
De laatste tijd begint ze ineens roze ook een mooie kleur te vinden, terwijl ze daar normaal niets van moest hebben.
En daaraan merk ik dat ze wat positiever in het leven komt te staan.

Maar zij kan mij juist weer heel goed afremmen.
Als ik iets in m'n hoofd heb dan moet dat meteen gebeuren, en duik ik er middenin.
Vaak blijkt dan achteraf dat ik teveel hooi op m'n vork heb genomen, en dat ik weer moet afhaken.
En dan ben ik weer teleurgesteld in, en boos op mezelf.
En daarin remt zij mij dan soms af en laat me zien dat ik er eerst even over na moet denken voor ik me erin stort.

Dus, wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat daar waar ik haar aanmoedig om te groeien en te ontwikkelen, zij mij weer afremt en laat nadenken als dat nodig is.
En zo zie je maar weer, een vriendschap van tegenpolen, kan juist ook weer een hele evenwichtige vriendschap zijn!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten