woensdag 15 februari 2012

Laten we het eens over dood hebben

Hihi, ik zie jullie denken van "wat krijgen we nou?"
Nee, ik ben nog lang niet van plan om dood te gaan, daar heb ik geen tijd voor zeg ik altijd.
Maar over de dood praten is anno 2012 nog altijd een beetje een taboe, en dat begrijp ik dus niet goed.
Want wat staat er nu dichter bij het leven dan de dood?
Iedereen die leeft gaat toch ook een keer dood toch?


Ik ben bezig met het regelen van mijn eigen uitvaart.
Veel mensen vinden dit raar, en denken dat ik geobsedeerd ben door de dood ofzo.
Maar dat is absoluut niet zo.
Het is gewoon dat ik denk dat ik als beste weet hoe ik mijn eigen uitvaart zou willen hebben.
En dan nog eens het idee, stel dat een van mijn dierbaren zou overlijden en ik de uitvaart zou moeten regelen....
Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen.
En daarom wil ik mijn eigen uitvaart regelen, zodat niet een ander in zo'n moeilijke tijd daarmee bezig hoeft te zijn.
En ik denk dat eigenlijk iedereen er eens over zou moeten nadenken om dat te doen.
Dat zou het voor de nabestaanden een stuk makkelijker maken denk ik.


Een wens van mij is ooit iets op te zetten rondom sterven en uitvaart van kinderen.
Dat is ook al zoiets waar mensen vaak verbaasd op reageren.
Ze vragen mij dan meestal wat ik daar nou zo leuk aan vind.
Natuurlijk heeft dat niets met "leuk" te maken, maar ik denk dat dat gewoon nodig is.
Ouders van een overleden kind hebben er behoefte aan dat zulke informatie bij de hand is als ze het nodig hebben.
En het is belangrijk dat ze weten wat er allemaal mogelijk is rondom het sterven en de uitvaart van hun kind (weet ik uit ervaring van mensen die het mee hebben gemaakt in mijn omgeving).
En daar hoop ik dus ooit nog eens iets mee te kunnen doen...

In elk geval denk ik dat het onderwerp "dood" nog veel te veel in de taboesfeer zit.
En ik denk dat dat tegenwoordig echt niet meer nodig is.
In deze tijd kun je ermee omgaan zoals je zelf wilt.
Er zijn zoveel mooie bijzonder rituelen rondom het overlijden van een dierbare.
Ik bedoel, er kán tegenwoordig gewoon zoveel op dat gebied.
En daarom denk ik dat er juist ook makkelijker over gepraat moet kunnen worden  in deze tijd.
En wie weet heb ik de taboesfeer met dit schrijfseltje weer een heel klein beetje doorbroken...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten