donderdag 9 februari 2012

Elmo alias de "grote boze wolf"

Als mensen Elmo zien roepen ze altijd dat ze het zo'n leuke hond vinden.
Tsja...ik moet toegeven, het is ook wel een knapperd hoor!


Maar het is wel altijd een hond met een giga gebruiksaanwijzing geweest.
Elmo is een kruising Tibetaanse terrier (zijn pa had een stamboom), en we hebben hem al vanaf dat hij 7 weken oud is.
Hij is altijd bang voor vreemden geweest, en dan vooral voor mannen.
Zijn angst uitte hij niet door weg te lopen, maar door in de aanval te gaan.
Hij heeft dus in de loop der jaren ook al menigeen te pakken gehad.
Twee jaar geleden heeft hij zelfs m'n kleindochter van toen 2 bijna gegrepen.
En ook heeft hij 1 van onze katten Pugsley bijna eens z'n koppie vermorzeld.
Ik moet dus de hele dag door alert zijn op wat Elmo doet of kan gaan doen.
Gelukkig is zijn gedrag in de loop der jaren (hij is nu 10) wel een heel stuk verbeterd.
En dat is mede gekomen doordat ik veel naar het programma van honden fluisteraar Cesar Millan kijk denk ik.
Ik heb daar toch wel ontzettend veel van geleerd.
Maar natuurlijk is Elmo niet alleen maar vervelend.
Als hij maar niet teveel geprikkeld word is het gewoon een fantastische hond.
En ik weet na al die jaren natuurlijk ook precies hoe ik met hem om moet gaan.
En dat mag ook wel, want de laatste tijd probeerd hij mij ook wel eens uit.
Hij wil mij dan echt de baas worden.
Maar ik ben absoluut niet bang voor hem, en dat weet hij ook.
Maar wat ik nu wil zeggen met dit schrijfsel is dat ik me de laatste tijd toch wel afvraag hoelang het nog goed zal blijven gaan.
Hij word de laatste tijd ook steeds dominanter tegen onze andere hond Gizmo.
Die valt hij dan ook echt aan, soms tot bloedens toe.
En dat vind ik heel erg.
Maar Elmo weg doen is geen optie, ten eerste omdat ik hem niet kwijt wil, en ten tweede omdat hij ook niet zomaar naar anderen kan ivm zijn gedrag.
Zolang het nog gaat blijft hij sowieso hier, en anders vrees ik dat ik hem toch zal moeten laten inslapen als hij te aggressief word.
Maar daar ga ik nu nog maar even niet aan denken...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten