vrijdag 16 maart 2012

Drank en drugs

Ik ga dit keer maar eens het onderwerp drank en drugs aankaarten.
Want daar kan niet genoeg over gesproken worden denk ik.
Vooral de comazuipende jongeren (kinderen van nog maar 10 jaar soms) zijn tegenwoordig bijna dagelijks in het nieuws.
Ik begrijp werkelijk niet dat dit soort dingen vandaag de dag bijna normaal schijnen te zijn.
Ik heb (niet persoonlijk maar in mijn naaste omgeving) een hoop nare ervaringen meegemaakt door drank en drugsgebruik.
Een vriend van mij is op hele jonge leeftijd overleden aan overmatig drankgebruik.
Het klinkt misschien raar, maar zijn alcoholverslaving was niet eens zijn eigen keuze zeg maar.
Zijn moeder had toen hij klein was een kroeg.
Zij was alleenstaand, dus de kids gingen gewoon mee (in die tijd kon dat allemaal nog).
Als jochie van 3 jaar hobbelde hij dus regelmatig in de kroeg rond.
De bezoekers vonden dat natuurlijk wel leuk en gaven hem dus regelmatig een slokje van hun alcohol.
Tsja....moeders had het druk, en zag dat dan natuurlijk niet.
En zo is dat erin geslopen...
In mijn pubertijd trok ik een hoop met hem op, en kwam dus dagelijks bij hem.
Mijn ouders waren er niet blij mee, ik denk dat ze bang waren dat hij mij ook aan de drank zou helpen.
Maar hij waarschuwde me altijd dat ik dat juist niet moest doen.
Op een gegeven moment zat ik bij hem terwijl hij een delirium kreeg.
Hij zag dingen die er niet waren.
Hij zei dat er agenten in de voortuin waren die een auto op z'n kop hadden en aan het onderzoeken waren.
Ik zag natuurlijk niets, en begreep ook werkelijk niet wat er aan de hand was.
Maar het was voor een meisje van 17 een hele rare ervaring op dat moment.
Gelukkig was hij nooit agressief ofzo.
Het was een hele lieve zachteaardige jongen die geen vlieg kwaad deed.
Niet lang na dat gebeuren is hij ook overleden waarschijnlijk omdat z'n lever ermee ophield.
Hij was toen nog maar 23 jaar oud.
In de loop der jaren heb ik al heel wat negatieve ervaringen meegemaakt op het gebied van alcohol en drugs, daar word je echt niet vrolijk van.
Ook op drugsgebied kan ik wel iets vertellen.
Heel veel jongeren denken dat het roken van een jointje totaal onschuldig is.
Maar ik heb helaas wel anders meegemaakt.
Mijn zoon werd er vreselijk agressief van.
En een exzwager van mij is er zelfs schizofreen door geworden.
Ik heb zelf ook wel eens ge-expirimenteerd met drugs, maar gelukkig is dat nooit tever gegaan.
Ik zal in elk geval nooit tegen iemand zeggen dat drank en drugsgebruik niet zoveel kwaad kan.
Bovenstaande voorbeelden zijn er maar een paar, maar ik heb een hoop heftige dingen meegemaakt op dat gebied.
Er zijn veel mensen die denken dat drank of drugs een oplossing voor hun problemen zijn.
Maar dat is absoluut niet waar!!!!!!
Ze veroorzaken zo verschrikkelijk veel ellende.
*Het kost bakken vol met geld.
*Het kost je je gezondheid.
*Het kost je relatie's met vrienden en familie.
*En uiteindelijk kan het zelfs je leven kosten.
Heb je dat er voor over??????
Als je problemen hebt op wat voor gebied dan ook zoek dan hulp bij een instantie of iemand die je vertrouwd.
Er is altijd wel iemand die je kan helpen zolang je maar om hulp blijft vragen.
Maar grijp nooit naar drank of drugs, want je problemen worden alleen maar groter en groter!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten