zondag 9 september 2012

Wát een prachtpremiére!

Hihi, met zo'n titel lijkt het alsof ik alle premiéres afloop, maar dat is natuurlijk niet zo.
En het is ook niet zo omdat ik hier als vrijwilliger bij betrokken ben, dat ik daarom zo enthousiast ben hoor.
Zo komt het misschien soms wel over, maar als ik ergens van geniet ben ik gewoon megaenthousiast, that's me!
Zie het als een spons die water opzuigt, zo kan ik dus genieten van de mooie dingen in het leven.
Maar goed, het gaat nu niet over mij, ik zou schrijven over de premiére van HEBECA (www.hebeca.nl).
Afgelopen vrijdag ben ik daar met mijn jongste zusje, die helemaal uit Deventer moet komen, hier naartoe geweest.
En daar heeft ze absoluut geen spijt van gehad, want ze vond het een schitterend stuk!
Ook de vlaswandeling vond ze heel erg mooi en bijzonder.
Ik zelf heb daar ook heel erg van genoten, want ik ben in hart en nieren een natuurmens.
Zo prachtig de locatie wat het stuk zich afspeelde.
Middenin de weilanden, met koeien en ondergaande zon op de achtergrond.
Een heel mooi stuk met een duidelijke boodschap.
En ik ben het er helemaal mee eens, want wat heb je aan geld en goederen als je daardoor in een wereld van afgunst, haat en nijd terecht komt?
De natuur, verdraagzaamheid, en gezondheid, dat is waar het om gaat in het leven toch?
En dat werd in dit verhaal schitterend verwoord.
Wat de acteurs betreft, het leek alsof ze voor dit stuk waren gemaakt, zo mooi pasten ze in hun rol.
Ik ben inmiddels absolute fan van Tet Rozendal die haar rol zo natuurlijk speelde alsof ze nog nooit anders had gedaan.
De rol van Karina was naar mijn mening ook een rol die perfect bij haar paste.
Maar zoals ik al zei, dat vond ik eigenlijk bij alle acteurs in deze voorstellingen.
Ook de "gewone" Hebecanen vond ik prachtige personages.
Zoals ik het heb bekeken denk ik dat Dirk Bruinsma absoluut in de wieg is gelegd voor dit vak als regisseur (zeg ik dat zo goed?).
Ook mijn jongste zusje was het daar helemaal mee eens.
Ik vond het echt een geweldige belevenis om dit mee te mogen maken, en zelfs een kijkje te mogen nemen achter de schermen.
Want dat is natuurlijk een kans die je niet zomaar krijgt.
Dirk Bruinsma, en ook zijn mem en zusje zijn mensen die van nature iets in zich hebben waardoor je je heel makkelijk snel op je gemak voelt, en echt het gevoel krijgt alsof je erbij hoort.
Ik heb gezien hoe vreselijk druk Dirk het heeft, maar ondanks dat heeft hij voor iedereen oog en oor, en neemt voor iedereen de tijd om even te luisteren of raad te geven.
En dat is echt een talent wat je moet hebben hoor!
Ik geloof dat ik nog een meterslang verhaal vol lofzangen voor iedereen kan schrijven, maar ik denk dat iedereen inmiddels wel weet hoe enthousiast ik ben, hihi.
Ik heb heel veel respect voor iedereen die op wat voor manier ook hieraan mee heeft geholpen om dit prachtige stuk tot zo'n daverend succes te maken!
Het bewijst maar weer dat je met goed communiceren, en een goede samenwerking hele prachtige dingen kunt neerzetten.
Enne...ik weet nu ook dat acteurs ook maar hele gewone mensen zijn, die niet vreemd opkijken als er zomaar ineens zo'n raar mens naar hun staat te koekeloeren in het vertrek waar ze samenkomen (om zich voor te bereiden, en na te praten).
Ik vond het echt heel erg leuk om ook een kijkje achter de schermen te mogen nemen.
Kort samengevat: Ik vond het een wondermooie ervaring waar ik nog heel lang van zal nagenieten!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten